Tips Hilangkan Parut Jerawat Berlubang

Arghh..malunya nak tengok cermin..dulu muka penuh jerawat, sekarang ni penuh dengan parut pulak. Bukan tu je, habis berlubang-lubang kulit muka ni. Parut berlubang ni nak hilangkan kena pakai laser je, tapi takut lah..

Ha…pernah tak anda dengar dialog ni, atau anda pernah alami masalah macm ni? Kalau ya, pasti anda mencari-cari tips terbaik untung hilangkan parut berlubang ni kan? Jadi..tunggu apa lagi, jom kita lihat apakah punca terjadinya parut berlubang ni dan apakah tips-tips mudah untuk menghilangkannya.

Punca Terjadinya Parut Jerawat Berlubang

1) Sering Memegang Jerawat

– Bila jerawat naik je mesti tangan asyik nak pegang kan? Sebenarnya perbuatan ni perlu dielakkan tau sebab kemungkinan tangan kita mengandungi kuman dan ia boleh berpindah kepada jerawat.

– Dan bila kuman masuk ke dalam jerawat, ia boleh menyebabkan keradangan yang lebih teruk dan jerawat menjadi lebih besar. Bila jerawat lebih besar, maka parut pun pastilah besar kan?

– Jadi, sepatutnya semasa ada jerawat, cuba kawal tangan anda dari memegangnya untuk mengelakkan keadaan lebih teruk.

2) Selalu Memicit Jerawat

– Ada sesetengah orang tu, bukan setakat pegang, malah dipicit-picitnya jerawat di muka. Ini sebenarnya akan membuatkan keadaan jerawat tu makin bertambah teruk.

– Semasa jerawat itu pecah dan terbuka, kemungkinan untuk jangkitan kuman lebih tinggi dan seterusnya bekas jerawat akan jadi berlubang.

3) Sering Mencuci Muka Sewaktu Muka Berjerawat

– Tanggapan bahawa sering mencuci muka ketika berjerawat dapat menjadikan kulit lebih bersih adalah salah.

– Sebenarnya tabiat ini akan menyebabkan jerawat mejadi lebih parah dan besar.

– Cukuplah mencuci muka 2 kali sehari iaitu selepas bangun tidur dan sebelum masuk tidur.

Petua Menghilangkan Parut Berlubang Dengan Bahan Semulajadi

1) Tomato

  • Tomato mengandungi asid salisilik yang mampu menyeimbangkan paras pH kulit dan juga membersihkan kekotoran dan habuk di liang pori.
  • Tomato dipercayai dapat menghilangkan lubang pada bekas jerawat dan sangat sesuai digunakan untuk muka berminyak.
  • Caranya : Ambil sebiji tomato dan kisar halus sehingga menjadi masker. Sapukan ke seluruh wajah dan biarkan ia kering selama 1 jam. Kemudian bilas wajah dengan air bersih. Ulang langkah ini setiap hari.

2) Aloe Vera

  • Aloe Vera mengandungi hormon giberrelin yang membantu proses pertumbuhan sel kulit baru. Ia juga kaya dengan antioksida semulajadi yang dapat menghalang radikal bebas punca penyakit.
  • Ia dipercayai dapat membantu memperbaiki sel kulit yang telah rosak dan mengurangkan keradangan akibat jerawat.
  • Caranya : Ambil sehelai aloe vera dan keluarkan gelnya. Oleskan gel ke tapak tangan dan biarkan seketika. Jika tiada tanda-tanda gatal, maka anda boleh meneruskan langkah seterusnya. Sapukan gel ke seluruh muka dan biarkan selama 30 minit ke 1 jam. Apabila gel kering, bilas muka dengan air bersih.

3) Putih Telur

  • Putih telur mengandungi protein dan asid amino yang tinggi. Ia dapat membantu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak.
  • Selain itu putih telur juga dapat mengecilkan liang-liang pori yang besar dan menghilangkan parut hitam di wajah.
  • Caranya : Ambil sebiji telur dan asing putih dan kuning telur. Sapukan putih telur sebagai masker ke seluruh wajah dan biarkan sehingga kering sebelum dibilas air bersih. Ulang proses ini setiap hari.

4) Timun

  • Timun mengandungi falvanoid dan antioksida yang baik untuk menghalanh radikal bebas. Ia juga kaya dengan air, potasium, sulfate, vitamin A dan C yang berkhasiat untuk kulit.
  • Timun dapat mengurangkan keradangan jerawat, mencerah dan menghilangkan parut dimuka serta membantu kulit sentiasa lembap.
  • Caranya : Ambil sebiji timun, dan kisar halus menjadi masker. Sapukan masker ke seluruh wajah dan biarkan selama 1 jam. Kemudian bilas wajah dengan air bersih, ulang proses ini setiap hari.

Malas Nak Gunakan Petua Tradisional? Anda Perlukan Langkah Lebih Mudah dan Cepat Berkesan?

Tips Menghilangkan Parut Berlubang Menggunakan Youth Shaklee

Untuk anda yang inginkan keputusan yang lebih cepat tapi masih mahu menggunakan produk yang semulajadi dan selamat, YOUTH SKINCARE adalah pilihan yang tepat. Sebelum itu, kita lihat dulu apa yang terdapat di dalam Set Youth ini.

Produk Di Dalam Set Youth Skincare:

  1. Luminous Gel Oil Cleanser
  2. Perfecting Skin Toner
  3. Youth Activating Serum
  4. Age Defense Mineral Moisturizer SPF 50
  5. Radiance C+E

Penerangan Ringkas Tentang Youth

  • Youth diperbuat dari 100% bahan semulajadi, bebas dari 1500 bahan kimia berbahaya dan mampu memberikan kesan yang pantas.
  • Shaklee telah membuat kajian ke atas Youth selama 8 tahun sebelum di pasarkan dan 100% selamat serta bebas paraben.
  • Youth sesuai digunakan dari peringkat remaja hingga ke warga emas dan sesuai untuk semua jenis kulit.

Testimoni Pengguna Youth Skincare

Anda lihat, memang sangat berkesan Youth pada bekas-bekas jerawat kan? Jadi sekiranya anda turut mengalami masalah ini, jangan berkira-kira lagi, dapatkan Youth Skincare hari ini juga. Tidak rugi jika anda melaburkan harga yang agak mahal sekiranya ia mampu memberikan kesan yang terbaik yang diidamkan semua orang.

Nota Tambahan : Bagi yang kurang berkemampuan, anda masih boleh membeli produk Youth kerana kiri pembelian secara “loose item” turut disediakan.

Bagaimana Nak Dapatkan Set Youth Skincare ini?

Untuk mendapatkan terus melalui pembelian menggunakan Kad Kredit / Debit, sila klik butang di bawah:

Untuk info lanjut dan konsultasi percuma, sila hubungi saya di:

Hamidah

Call/ SMS/ Whatsapp : 013-5883810

Facebook : Hamidah Ahmad

FB Page : Kedai Vitamin Ummi

Instagram : Vitamin.Ummizara

Blog : vitamin-ummizara.blogspot

 

 

Pengedar Shaklee Perak

Kawasan COD : Taiping, Kamunting, Simpang, Trong, Selinsing, Semanggol, Bukit Merah dan Bagan Serai

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge