Cara Merawat Kudis Buta (Skabies) Dengan Berkesan

“Alamak, anak saya kena kudis buta la, macamana ni?” Jangan panik, kudis buta ni satu penyakit kulit yang boleh dirawat menggunakan kaedah yang sesuai. Jangkitan ini mudah berjangkit terutamanya pada kanak-kanak yang tinggal di asrama, taska atau pun tempat asuhan. Namun sebenarnya orang dewasa pun boleh terkena penyakit kudis buta ni. Mari kita lihat dulu apa punca penyakit ini dan seterusnya bagaimana merawatnya dengan mudah dan berkesan.

Apa Itu Kudis Buta?

Kudis buta atau dikenali sebagai skabies adalah sejenis kegatalan kulit dan berpunca dari gigitan kutu yang bernama Sarcoptes Scabiei. Kutu ini sangat kecil dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Ciri-ciri kutu Sarcoptes Scabies:

  • Berbadan bulat dan mempunyai 8 kaki yang panjang.
  • Berukuran 0.4mm panjang
  • Kutu betina akan membentuk laluan di bawah kulit manusia dan bertelur.
  • Telur ini akan menetas menjadi kutu dan hidup selama 3o hari.

Pesakit akan merasa sangat gatal dan tidak boleh berhenti menggaru sehingga menyebabkan kulit luka dan terdedah kepada jangkitan bakteria.

Bagaimana Kudis Buta Berjangkit?

 

Ianya boleh berjangkit melalui:

  1. Sentuhan kulit secara langsung
  2. Berkongsi pakaian atau tuala dengan pesakit skabies.

Apakah Tanda-Tanda Kudis Buta?

Seseorang yang dijangkiti akan menunjukkan tanda-tanda seperti:

  1. Kulit sangat gatal terutamanya selepas mandi dan waktu malam
  2. Kulit luka dan calar akibat menggaru dengan kuat
  3. Terdapat bintik-bintik merah seperti ruam pada tapak kaki dan tangan
  4. Garisan hitam beralun dan pendek pada kulit (tempat kutu mengorek kulit)

Kawasan yang mudah dijangkiti:

  • Lipatan kulit
  • Celah jari
  • Bahagian paha
  • Pergelangan tangan
  • Siku
  • Kawasan ketiak
  • Punggung
  • Bahagian kemaluan

Langkah Awal Yang Perlu Dilakukan

Jika ada ahli keluarga anda yang dijangkiti penyakit ini, langkah pencegahan perlu dilakukan dengan segera.

1) Semua ahli keluarga / individu yang ada bersentuhan dengan pesakit perlu dirawat pada masa yang sama, tidak kira mereka ada tanda-tanda skabies atau pun tidak.

2) Basuh pakaian dan cadar dengan air panas.

3) Jauhi kanak-kanak yang dijangkiti dari sekolah atau tempat asuhan sehingga sembuh.

4) Tilam perlu divakum dan perhatikan kawasan yang berjahit untuk hapuskan kutu

5) Pakai sarung tangan ketika menyapu ubat pada pesakit skabies.

Apakah Rawatan Untuk Pesakit Skabies?

Terdapat beberapa jenis ubat yang boleh digunakan untuk membunuh kutu scabisides. Biasanya ia di dalam bentik krim atau losyen dan disapu pada kulit. Contoh ubat adalah seperti:

  • Losyen permethrin.
  • Krim gamma benzene hexachloride.
  • Losyen benzyl benzoate.
  • Losyen malathion.
  • Losyen atau krim crotamiton.

Pesakit perlu memaklumkan pada doktor sekiranya mengandung, menyusukan anak atau ada sejarah alahan ubat. Ini kerana ada sesetengah ubat ini tidak sesuai pada wanita mengandung, menyusu, pesakit sawan dan kanak-kanak di bawah 2 tahun.

Hilangkan Kudis Buta Dengan Shaklee

Testimoni ibu muda ini bagaimana dia merawat kudis buta pada anaknya

Kira-kira 2 bulan lepas, Aqeef macam kene kudis . Habis satu badan naik bintik-bintik besar mcm chicken pox. Gatal sangat dan dia tak tahan jadi setiap masa menggaru sahaja. Doktor kata sebab eczema dia jugak. Eczema dia mmg agak terkawal sebelum ni. Sedikit kat leher kalau terlalu berpeluh. Kesian sangat sebab satu badan kena, muka je takde. Memang dah macam chicken pox je rupa dia.
Dan lagi menyedihkan lagi, baju dan seluar memang penuh dengan kesan darah. Sampaikan cikgu tegur dan ada yang kasi pelbagai petua.
Ibu ikhtiar dengan Herbal Blend.
Ibu istiqomah kan diri, sapu Herbal Blend pagi petang kat seluruh badan Aqeef, ayah pun sentiasa pastikan kuku dia pendek supaya tidak la teruk kesan kalau dia menggaru lagi. Nampak perubahan yang besar dah.  Tak aktif dah kudis tu, takde dah peristiwa berdarah, cuma meninggalkan parut la sebab memang agak teruk dia menggaru dulu. Sekarang misi nak menghilangkan parut pulak. Sebenarnya, semasa kami bawa jumpa doktor, doktor ada beri ubat makan dan ubat sapu tetapi tiada perubahan. Mujur ada alternatif lain dan ya, ini salah satu #ShakleeEffect keluarga kami.

Set Kudis Buta Shaklee

Untuk dapatkan kesan yang lebih cepat, anda boleh dapatkan set ini yang mengandungi 4 produk:

Alfalfa Complex dan Garlic Complex

  • bertindak sebagai antibakteria dan antikulat di samping meningkatkan imun pesakit.

Krim Herbal Blend

  • krim yang disapu selepas mandi. Dapat memberikan kelegaan, mengurangkan kegatalan serta membantu menghilangkan parut kesan menggaru.

Pencuci Basic H

  • digunakan untuk mencuci pakaian pesakit
  • serta digunakan sebagai air mandian untuk menghapuskan kutu yang masih ada di kulit.
  • boleh juga disembur pada kawasan tempat tidur.

Bagaimana Nak Dapatkan Produk Ini?

Untuk pembelian terus melalui Shaklee menggunakan Debit / Kredit Kad, anda hanya klik ikon di bawah

ATAU

 

Untuk info lanjut dan konsultasi percuma, sila hubungi saya di:

Hamidah

Call/ SMS/ Whatsapp : 013-5883810

Facebook : Hamidah Ahmad

FB Page : Kedai Vitamin Ummi

Instagram : Vitamin.Ummizara

Blog : vitamin-ummizara.blogspot

 

 

Pengedar Shaklee Perak

Kawasan COD : Taiping, Kamunting, Simpang, Trong, Selinsing, Semanggol, Bukit Merah dan Bagan Serai

 

Sumber Rujukan:

Sumber 1

Sumber 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge